Leerlingen krijgen in de groepen 3 t/m 8 te maken met twee verschillende toetsen: methode-afhankelijke toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Het verschil hiertussen is of de toets gemaakt wordt op basis van de lesstof die de kinderen via de methodes op school aangeboden krijgen (afhankelijk) of via algemene instanties, zoals Cito (onafhankelijk).
Twee keer per jaar, in januari/februari en mei/juni, worden de methode-onafhankelijke Cito-toetsen afgenomen. Door de resultaten van deze toetsen te vergelijken met vorige toetsen, krijgen we inzicht in hoe een kind zich over tijd ontwikkelt. Op deze manier volgen we de ontwikkeling van elke leerling gedurende hun schoolcarrière.
We registreren de resultaten van deze waarnemingen en toetsen in ons leerlingvolgsysteem (LVS). Na elke toetsperiode praten de interne begeleider en de leerkracht over de ontwikkeling van de groep. Als er specifieke vragen zijn over hoe een individuele leerling zich ontwikkelt, dan pakken de Interne Begeleider en de leerkracht dat samen op. Dankzij deze overlegmomenten kunnen we het onderwijs bijsturen, zowel voor de hele klas als voor individuele leerlingen, als dat nodig is.
Een overzicht van de tienminutengesprekken wordt aan het begin van het schooljaar in de kalender en in de nieuwsbrief vermeld.
Voor de groepen 1 t/m 6 geldt dat ouders drie keer per jaar worden uitgenodigd voor een tienminutengesprek. Voor de groepen 7 geldt twee keer een tienminutengesprek en één keer het voorlopig adviesgesprek. Dit gebeurt telkens na de groepsbesprekingen en/of een toetsperiode. Tijdens deze gesprekken wordt de ontwikkeling van uw kind besproken.
De oudste kleuters die doorgaan naar groep 3, krijgen voor het eerst een rapport in juni. Dat rapport wordt besproken met de ouders en meegegeven tijdens het tienminutengesprek.
De kinderen van de groepen 3 t/m 7 krijgen twee keer per jaar een rapport tijdens het tienminutengesprek, één in de periode februari/maart en één aan het einde van het schooljaar.
De kinderen van de groepen 7 krijgen twee keer per jaar een rapport, waarvan het laatste ook een schriftelijk verslag van het voorlopig schooladvies bevat.
Wanneer er tussentijds behoefte is aan een gesprek tussen de leerkracht(-en) en ouders, dan kan dat na schooltijd. Hiervoor moet wel een afspraak gemaakt worden, omdat de leerkrachten na schooltijd vaak vergaderingen en/of werkoverleg hebben.
We komen graag in contact, je kan ons altijd bellen of mailen. Maar via het onderstaande contactformulier kan je ook een vraag stellen.